Möte 10
Våra hjältar befinner sig framför en Solei Palancis riddare (Eteranth).
Han undrar vad vi gör där och vi förklarar de vandöda och att vi hittat hans kollega.
Han är överraskad av att skogen brinner och att hela byn är nedbrunnen.
Vi går ner i templet under trädet. Där finner vi en fastkedjad Alv (en löjtnant i byns vaktstyrka nämner Eteranth) som verkar vara i någon magisk dvala.
Samt ett svårt rivet lik av en präst, förmodligen Bhurisrava som skrivit loggboken vi hittat tidigare. Hans stridsklubba ligger på golvet. Den är magisk med Rejuvenation +2 och vi ger den till Torrent.
Eteranth har ingen aning om hur dessa kom hit.
Det verkar som Palancis riddarna blir tilldelade sina vaktplatser och är "inaktiverade" tills något händer.
Han vet heller inget speciellt om statyn av Anyariel som slog ner den brinnande hjorten med sitt träsvärd som står där nere.
Aerulf erbjuder sig att lämna tillbaka Palancis brickan vi hittat tidigare, Eteranth vill inte ha den men går med på att vi kan få den om vi hämtar kvarlevorna av den tidigare riddaren vi hittat.
Vi går med på detta.
Vi får också reda på att den Thorfendar var motvillig till sitt uppdrag att "betala de gula" som han hade som extrauppdrag av en ädling från rådet i Shahalesti.
Vi går tillbaka till vakttornet på bron och vilar.
Undersöker lådan vi fick från dvärgarna men det verkar hopplöst.
--- Extended rest ---
Vi tänker testa fröna som skall ge kontakt med andevärlden. Thoradin och Aerulf är frivilliga, vi andra skall vaka över dessa. vi utför experimentet inne i vakttornet.
De får en en lite trippad dröm som ger en vag hint om framtiden.
Vi andra blir däremot anfallna av en drömödla som manifesterar sig. Båda våra medföljande magiker värjer sig rätt väl. Haddin verkar vara en Sorcerer och Crystin en magiker.
--- Short rest ---
Torrent föreslår att vi hämtar kvarlevorna av Torfendar. Trots tveksamhet om entiteten kommer tillåta detta så är det en poäng att testa.
Det går bra att ta sig tillbaka till grottan, utanför finner vi spår efter goblins och en massa sönderhackade svampar.
Aerulf och Kiri smyger in och överraskar de två vakterna. Aerulf blåser ner av dom från en avsats. Vi andra rusar fram och anfaller och Kiri avslutar med att knocka den andre vakten.
Striden blir kort och förvånansvärt oblodig från vår sida. Vi tar en shaman till fånga också. Men dräper ledaren för bandet.
Vi väntar på att de skall vakna.