Jump to content


Photo

Log - Del 2 - Brinnande skogen


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 20 October 2013 - 05:36 PM

Möte 6

 

Kvinnan (Crystin) vill att vi skall eskortera bort henne och hennes far (Haddin) från området då det är osäkert för magiker.

Dock är pappa en surgubbe och vill inte flytta sig. Så vi får övertyga honom.

 

Under tiden vi håller på dyker ett nytt problem upp. En inkvisitor och dennes anhang närmar sig.

3 goblins, 3 orcher, 3 skelett och inkvisitorn själv. En nekromantiker, så trevligt.

 

Vi bankar skiten ur dom, men Mordek är farligt låg på surges efteråt, han har verkligen blivit allas favoritslagpåse.

Ett necklace of resistance som Kiri får och lite guld.

 

Sedan beger vi oss in i skogen efter att ha druckit något som svalkar av luften runt oss.

 

Första mötet är med tre brända personer, en av dom lever märkligt nog. En magiker som trodde hans skyddsmagi kunde leda dom genom skogen. Han är helt chockad och vill bara tillbaka igen. Och har dåligt samvete för hans kompisar dött.

Ett par av oss eskortera honom (Thoradin, Mordek, Kiri och Carric) till skogbrynet och ger tillbaka de pengar vi hittade på honom och hans vänner.

 

Därefter ansluter vi oss till de andra.

 

En firegoblin kommer på hastigt besök jagad av två firebats. Vi lyckas rädda goblinen och han tackar oss med att säga att djurlivet är rätt varmt och att vi skall hålla oss på vägen. Firebatsen återupplivades också om man inte sprider deras aska som de blir till när de dör.

Det verkar också vara en bra ide att hålla sig på avstånd från djurlivet, allting har eldauror.

 

Därefter kommer vi till en bro där en Gnomebyggd vagn tycks ha krashat genom bron. Både Kiri och Aerulf vill undersöka närmare. Det blir Aerulf som firas ner till vagnen och triggar en massa små fladdermöss (swarms) som anfaller oss uppe på bron.

Efter att Torrent slängt alla sina dailys så kommer vi ur den fällan. Alla ligger väldigt risigt till och vi behöver vila.

 

Kärran ger en last guld och 24 drycker som gör en immun i skogen. Ett bra kap.

 

--- Extended rest ---



#2 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 18 November 2013 - 09:21 AM

Möte 7

 

- Grotta med meddelande om betalning till en Goblinstam.

 

-- Extended rest ---

 

- Möte med Dragonborn (Khadral) som forskar i eldens uppkomst och hur den kan försvinna.

Han behöver ett par ingredienser för ett experiment, någon svamp som finns i en grotta i närheten och flinta.

Torrent, Haddin och Crystin brygger lite mer kyldryck så vi klarar oss längre.

 

Vi beger oss till grottan och rensar ut nedervåningen från de svampvarelser som finns där.

 

Hittar en Solei Planacis bricka i gottan, namnet Torfendar är ingraverat i den.

Samt en svävande svamp som genererar dimma.

Vi beger oss tillbaka till Khadral och det förbereds en ritual.



#3 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 18 November 2013 - 09:21 AM

Möte 8

 

Ritualen skall befria en dryad som inte blivit tokig av elden. Dock skall hon tydligen börja brinna på riktigt när ritualen är klar så hon måste till en damm i närheten.

Komplikationen är att hon har 4 barn i närheten i form av 4 brinnande buskar som inte kan ta sig till dammen för egen maskin.

 

Ritualen skall ske i en liten lund på ett altare. Det är omgärdat av 4 stycken pilträd. Aerulf skalll få hjälpa till med ritualen och är på helspänn.

 

Efter en kort stund så börjar dryaden skrika att det gör ont, samtidigt så faller altaret ner i underjorden. Aerulf undkommer med ett nödrop från att åka med ner. Khadral har inte samma tur och försvinner ner i mörkret.

En klyfta bildas mellan gruppen och alla dryaderna, två meter bred så den går att hoppa över.

För att göra saken värre så skapas ett kraftfält mellan pilträden och deras grenar börjar piska luften innanför fältet. Och som bonus börjar de 4 dryadbarnen också skrika av smärta.

 

Aerulf skriker på hjälp inne i fältet och börjar slänga formler på ett av träden samtidigt som han avancerar mot detta. 

Carric och Kiri hoppar över klyftan och övertygar barnen om att de är där för att hjälpa dessa till vatten.

Thordin och Mordek rusar till Aerulfs undsättning och trädet blir snart ofarligt.

 

Dryaden drar upp sina rötter och rusar mot dammen följt av Kiri och Carric. Alla hinner fram i tid och elden släcks.

Dryaden tackar för hjälpen och sjunker ner i vattnet. Barnen stannar kvar i strandkanten och leker.

 

Väl tillbaka vid altaret (hålet) så finner vi att Khadral är medvetslös ca 10 meter ner i hålet.

Carric firas ner i ett rep, tanken är att han skall hela Khadral och sedan skall båda firas upp.

 

Dock är hela grottan full med svampfolk som ser en aptitretare hissas ner. Carric blir bombarderad av svamp under hela uppfärden och klarar sig precis från att svimma och tappa Khadral ner till ett svampigt öde.

 

Khadral är förvånad över effekterna men kan inte komma på någon teori om varför händelserna blev som de blev. Han är dock nöjd med att dryaden klarat sig.

 

Vi återvänder till grottan. Hittar ett Short Sword +2, som Kiri får och ett Great Sword +2 of Lightning, som Carric får.

 

Därefter fortsätter vi färden mot centrum av skogen.

 

Då vi ser en bro i fjärran faller ett par träd ner på vägen framför oss. Samtidigt blossar skogen vid vägen upp och en eldmur börjar dånande närma sig bakifrån. Ur skogen skrider tre brinnande hjortar och ställer sig framför följet.



#4 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 18 November 2013 - 09:21 AM

Möte 9

 

Står ansikte mot ansikte med 3 brinnande hjortar och en eldvägg i ryggen som långsamt kommer närmare.

 

En aggressiv strid senare står vi som vinnare, men eldväggen bakom oss verkar inte slockna.

Ett drakhuvud uppenbarar sig ovanför avspärrningen framför oss som falnar till två röda ögon.

 

En röst befaller oss att befria denne från dess fängelse i en sjö som ligger i skogen. Gör vi inte detta så kommer vi inte levande ur skogen.

Vi har inte så mycket val och går med på detta, om inte annat för att skall komma ur vår nuvarande situation.

 

Elden runt oss falnar och vi kan se en bro längs vägen, på bron så finns det ett vakttorn som inte verkar stå i brand. 

Och bakom bron alvbyn som markerar halva vår färd genom skogen.

 

Vi undersöker vakttornet, utanför hittar Kiri en magisk fälla som Aerulf desarmerar.

Innanför dörren finns det en sten som ser ofarlig ut. Aerulf går närmare för att undersöka då det troligen är en magiskt fälla igen. Carric går förbi den för att säkra rummet. Då exploderar stenen...

 

Vi söker igenom resten av vakttornet utan mer incidenter förutom att alla trapport kollapsar när vi går i dessa.

Vi har hittat en logg som en alvpräst (Bhurisrava) fört under de sista dagarna i livet. 

Aerulf drar sig till minnes hur legenden går från en Alvhjältinna (Anyariel) som fängslat en brinnande hjort i en sjö i skogen. (Kan detta vara entiteten vi nyss mött på). I slutet på loggen står det att Bhurisrava skall gå till en helig plats i närheten. Han verkar motvillig att göra detta då ett tidigare besök tydligen inte gått så bra. Det verkar som platsen är vanhelgad å det grövsta.

 

Vi hittar även en låda med frön där någon skrivit på common (verkar vara en goblin som skrivit) att ett frö ger kontakt med ett andeväsen och två frön gör att man får träffa sina föräldrar.

 

Därefter söker vi igenom byn och hittar lite guld. Vi undviker även kontakt med ett par brinnande fladdermöss.

 

Efter sökning tar vi oss mot den heliga platsen. Denna verkar ha varit en damm med ett träd planterat vid kanten och stenar i mitten som man kan gå över.

Vi går runt dammen, då upptäcker vi att det sitter ett lik i grenarna på trädet. Detta borde tas ner för en ordentlig begravning.

Dock löser den detta själv genom att slå upp sina tomma ögonhålor och sjunker sedan in i trädet.

 

Därefter bryter helvetet löst. 10 skelett gräver sig genom jorden och anfaller och armar skjuter genom jorden för att hålla fast Carric, Kiri och Thoradin.

Striden blir fullständigt oorganiserad och vi lyckas med ett nödrop att klara oss. Samordningen måste förbättras om vi skall klara hårdare strider.

 

Efter att ha helat upp oss undersöker vi trädet och hittar en hemlig dörr som Kiri öppnar.

Innanför står en Solei Palancisriddare och undrar vad vi gör där.



#5 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 18 November 2013 - 09:38 AM

Möte 10

 

Våra hjältar befinner sig framför en Solei Palancis riddare (Eteranth).

 

Han undrar vad vi gör där och vi förklarar de vandöda och att vi hittat hans kollega.

Han är överraskad av att skogen brinner och att hela byn är nedbrunnen.

 

Vi går ner i templet under trädet. Där finner vi en fastkedjad Alv (en löjtnant i byns vaktstyrka nämner Eteranth) som verkar vara i någon magisk dvala.

Samt ett svårt rivet lik av en präst, förmodligen Bhurisrava som skrivit loggboken vi hittat tidigare. Hans stridsklubba ligger på golvet. Den är magisk med Rejuvenation +2 och vi ger den till Torrent.

 

Eteranth har ingen aning om hur dessa kom hit.

Det verkar som Palancis riddarna blir tilldelade sina vaktplatser och är "inaktiverade" tills något händer.

Han vet heller inget speciellt om statyn av Anyariel som slog ner den brinnande hjorten med sitt träsvärd som står där nere.

 

Aerulf erbjuder sig att lämna tillbaka Palancis brickan vi hittat tidigare, Eteranth vill inte ha den men går med på att vi kan få den om vi hämtar kvarlevorna av den tidigare riddaren vi hittat.

Vi går med på detta.

 

Vi får också reda på att den Thorfendar var motvillig till sitt uppdrag att "betala de gula" som han hade som extrauppdrag av en ädling från rådet i Shahalesti.

 

 

Vi går tillbaka till vakttornet på bron och vilar. 

Undersöker lådan vi fick från dvärgarna men det verkar hopplöst.

 

--- Extended rest ---

 

Vi tänker testa fröna som skall ge kontakt med andevärlden. Thoradin och Aerulf är frivilliga, vi andra skall vaka över dessa. vi utför experimentet inne i vakttornet.

De får en en lite trippad dröm som ger en vag hint om framtiden.

 

Vi andra blir däremot anfallna av en drömödla som manifesterar sig. Båda våra medföljande magiker värjer sig rätt väl. Haddin verkar vara en Sorcerer och Crystin en magiker.

 

--- Short rest ---

 

Torrent föreslår att vi hämtar kvarlevorna av Torfendar. Trots tveksamhet om entiteten kommer tillåta detta så är det en poäng att testa.

Det går bra att ta sig tillbaka till grottan, utanför finner vi spår efter goblins och en massa sönderhackade svampar.

 

Aerulf och Kiri smyger in och överraskar de två vakterna. Aerulf blåser ner av dom från en avsats. Vi andra rusar fram och anfaller och Kiri avslutar med att knocka den andre vakten.

 

Striden blir kort och förvånansvärt oblodig från vår sida. Vi tar en shaman till fånga också. Men dräper ledaren för bandet.

 

Vi väntar på att de skall vakna.



#6 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 02 December 2013 - 03:33 PM

Möte 11

 

Shamanen blir duperad att vi minsann gärna hjälper till med en ritual som de gör i närheten som skall manifestera något som får skogen att sluta brinna.

Han nämner att de har ett offer som skall vara den sista ingridiensen och det låter som Khadral...

 

Jupp, det är Khadral och Aerulf går i spin direkt och börjar kasta besvärjelser mot prästerna som håller på att vässa knivar i hans närhet.

 

Vi lyckas inte riktigt rädda Khadral trots våra försök att både fått loss och väcka upp honom. Ett heroiskt lagarbete mellan goblinsen där de kastar offerkniven mellan varandra och rullar mot altaret så lyckas de sticka kniven i honom.

Portalen aktiveras och en varelse hämtad ur en mardröm sticker ut skallen.

 

Vi lyckas dräpa denna och Khadral (som börjar brinna) kastar sig genom portalen och förstör denna inifrån.

 

Carric sveper ner alla askhögar i den damm som finns mitt i rummet. (Vilket ger XP)

Aerulf undersöker portalen, men då den är en grushög går det inte att hitta någon speciellt.

 

--- Short rest ---

 

Vi återvänder till vakttornet.

 

Halvvägs möter vi en ny demon som tydligen bestämt sig för att förhandla istället för att slåss.

Han presenterar sig som Kazyk och vill undvika strid då han insett att vi försöker släcka skogen, vilket i sin tur leder till att han kontrakt att döda oss i den brinnande skogen kommer försvinna. En detalj är att han vill ha lådan i utbyte mot att han skall använda den här luckan i instruktionerna.

Vi vägrar. Så han försvinner i en rökpuff.

 

På vägen framför bron hör vi en sång och får syn på en älva som flyger upp på bron och stannar vid tornet.

Då vi ropar till henne så uppenbarar sig 8 andra älvor som börjar anfalla henne.

 

Gruppen är kluven till vad vi skall ta oss till. Carric försöker få till en förhandling. Kiri lägger ner sitt vapen i en försök till en fredlig gest. 

Carric får de att bli lite förvirrade över vad vi gör där, men säger att vi inte skall lägga oss i. Älvan ropar på hjälp och försöker komma undan sina angripare med sång och avancerad flygning.

Aerulf, Kiri och Thoradin vill inte slåss. Carric försöker ta sig fram till älvan med hjälp av bredsidan i sitt svärd. Älvan vill inte att vi dödar någon.

Och striden är ett faktum, den får en hastigt slut när älvornas ledare blir dränkt i floden trots Carrics ansträngningar att rädda honom med ett nedkastat rep.

Resten av älvorna flyr (bortsett från en som är nedslagen).

 

Älvan presenterar sig som Tilijan. (Hon är en bard)

Tilijan förklarar att gruppen som anföll henne har som agenda att älvorna skall sluta sjunga för entiteten i sjön. Tidigare har de mest försökt övertyga de andra älvorna om att sluta och den här attacken var den första i sitt slag.

De vet inte så mycket om varför hjorten skall hållas fast, deras övertygelse är att skogen kommer förvinna/skadas/eller likanande om de slutar sjunga.

Hon kan tänka sig att visa oss vägen till älvbyn så att vi kan diskutera hur vi skall gå vidare med vad vi gör med entiteten.

 

Vi lämnar tillbaka kvarlevorna av Thorfendar till Eteranth.

--- De flesta levlar till lvl 5, mordek till 4 ---

 

Diskussion om vad i skall göra med entiteten men det är rätt öppet om vad vi skall hitta på.

Det verkar som den gula stammen av Goblin orsakat elden i skogen. (Om än ofrivilligt, de verkade bara ha som uppdrag att bränna en bit av den)

Och att entiteten kan har sett till att det började brinna permanent.



#7 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 12 December 2013 - 03:24 PM

Möte 12

 

Sover över i templet, Aerulf lägger en ritual på den sönderslagna glaslådan för att få reda på vad som hänt.

Två bilder dyker upp. en på en hårlock som funnits i den och en på en kvinna med långa klor som dräper prästen, därefter slår sönder lådan och försvinner.

 

Kommer till älvbyn. Har med oss "fången". Som är fri så länge som han inte anfaller Tilijan.

 

Får en beskrivning om sången och situationen med de två grupperna som inte kommer överens.

 

Pratar även med Vul om situationen, hans plan är att vi dödar sjöhäxan och sedan Timbre (dryaden i norra delen av sjön), det skulle shocka älvorna att sluta sjunga.

Aerulf och Thoradin genomskådar hans illusion som han har hemma. Carric blir dock lurad och tycker allt smakar gott och kuddarna är bekväma.

 

Vi blir erbjudna att lära oss sången, Carric och Aerulf lär sig denna på någon timme. Kiri försöker men älviskakunskaper behövs. ;)

 

Vi får reda på att en dryad (Gwenver) som transformerats till en sjöhäxa har setts med en hårtofs som hon skrutit om tillhör Anariel.

 

Någon föreslår att vi skulle kunna testa ett av drömfröna igen här och se om vi kan få prata med hjorten eller på något sätt få hjälp i den kommande konflikten.

Mordek tar ett piller och vi andra tvingas slåss med ännu en drömdrake. Kontentan är att det inte verkar ge någon kontakt eller fördelar, bara en jobbig strid som går att undvika.

 

Vi får tillgång till en båt, men vill inte använda denna då det finns monster i sjön.

 

Vi bestämmer oss för att prata med Gwenver till att börja med. Väl nere i hennes del av sjön går vi runt ön där hon har sin trädgård för att koma till en grotta bakom. Då uppenbarar hon sig och slänger en stor klump lera på Mordek. Carric lyckad lugna ner situationen med Kiri och Aerulfs hjälp och ett samtal inleds.

Det slutar med att Gwenver inser hur lågt hon kommit och att hon aldrig behandlat känslorna av att Anariel dött. Samt att hon skyllt på Timbre.

 

Vi lovar att medla dom emellan och får hårlocken som hon stulit från templet i byn. 

Hon går upp till ett litet altare i mynningen till sjön på den lilla ån som hennes ö ligger i och välsignar oss i sjöns namn. (effekten är att vi simmar lika snabbt som vi går)

 

Vi återvänder till byn där de är förvånad att vi inte slagits med Gwenver och tycker vi tar lång tid på oss.

 

Vi fortsätter upp till Timbre som ignorerar oss tills vi visar hårtofsen och beskriver hur vi fått tag på den.

Hon berättar att det heliga trädet som svärdet kommer från planterats av en gulddrake och att älvorna är från en del av trädet, på samma sätt är Anariels svärd en gren från samma träd.

Trädet i sig är dött vid det här laget (det är mao inte hennes träd vilket vi trodde initialt).

Det enda som finns kvar är svärdet och älvorna som är länkade till varandra. Så länge som svärdet finns så kommer älvorna finnas. Och svärdet är just nu länkat till Timbre. Hon förklarar att länken går att flytta till vem som helst.

 

Vi ber om hennes hjälp och hon går med på att kommer ner till byn för att ge den assistans hon kan.

 

Väl nere i byn träffar vi på alla älvorna som är förvånade, men glada, att se Timbre igen. Vul är mycket glad att vi lurat hit henne och vill sticka en dolk i ryggen på henne direkt. Detta hindrar vi och Carric bevakar Timbre som en hök så att Vul inte får för sig något.

 

Diskussion om hur vi skall gå till väga med svärd och hjort, svårt att veta exakt vad som skall hända.

 



#8 Cadde

Cadde

    Administrator

  • Administrator
  • 32 posts

Posted 15 December 2013 - 09:36 PM

Möte 13

 

I älvbyn.

 

Vi beslutar oss för att ta reda på vad Vul är för en egentligen.

Vi kastar en shatterspell potion på honom, men den misslyckas med att få bort vad det nu är.

Aerulf frågar Haddin om han inte skulle kunna gör något. Haddin föreslår att han skulle kunna dominera Vul och därigenom stänga av vad det nu är för magi som skyddar honom.

 

Efter att ha förklarat för X vad vi tänker göra så lyckas Hadidn ta kontrollen. Hans nöjda min förbyts i fasa när Vul försvinner och ersätts med en tentakelmonster modell större. Monstret väser att denna gången lyckades ni hitta mig men nästa gång skall det inte bli så lätt. 

Därefter får hela följet en magisk formel kastad på sig som gör stora skador och förbannar marken som vi står på så att vi blir långsamma och tar skada. (Vansinniga Blast 6).

Y föll ihop när Haddin tog kontrollen och ligger medvetslös i området, Aerulf släpar ut henne från området.

 

Älvorna är chockade över det som inträffat men lyckades hålla igång sången.

 

Vi vilar en kort stund och skall sedan ta oss ut till svärdet och hjorten som är i sjön.

Ror ut med båten, när vi närmar oss dyker två sjöogres upp och anfaller. Det går fatalt dåligt för dom och snart ligger deras huvudlösa kroppar och guppar i vattnet.

 

Under striden har Carric sjunkt ner till hjorten och tagit tag i svärdet. Svärdet talar till honom och vill bli släppt från hjorten, hjorten å sin sida vill också bli befriad. Timbre släpper sin länk till svärdet som övergår till Carric.

Efter Ogres har blivit dräpta så simmar Carric upp igen och rapporterar.

 

Lösningen verkar vara att dra loss svärdet så blir alla nöjda. Dock skall Carric försöka få entiteten att lämna skogen och älvorna skall besparas eventuell hämnd.

Hjorten är av förklarliga skäl förbannad på älvorna som hållit den fången i 40 år. Efter en kort övertalan så går hjorten med på att försvinna men förklarar att den måste bort från området med sången innan den kan försvinna permanent.

Carric litar på att den står för sitt ord och drar loss svärdet. Hjorten sätter omedelbart kurs mot byn. Dock så fortsätter den förbi byn i ett rasande tempo.

På andra sidan sjön kan man se att elden börjar slockna och gränsen närmar sig snabbt byn.

 

Just när vi tappar sikten på hjorten så dyker Kazyk upp och se lite förvirrad ut, men säger "Tackar, tror jag." och nickar mot hjorten som försvunnit.

 

Han vill som vanligt ha lådan, Kiri kläcker planen att vi borde ge honom lådan utan innehåll. Dock så blir Aerulf misstänksam mot att lådan eventuellt kan innehålla lönnfack och vill inte alls skicka iväg den med Kazyk. Så han avslutar förhandlingarna med en frostray. Kazyk frammanar 8 minions som Carric rusar fram och blixtrar ner. :)

 

Efter en utdragen strid så försvinner Kazyk i en rökpuff, troligen för att komma tillbaka och jävlas igen nån gång.

 

När väggen av ickebrand når byn så slocknar alla älvorna utan problem. Timbre börjar dock brinna på riktigt. Trots våra försök att övertala henne att hoppa i sjön så vill hon sluta sitt liv här och nu. Så vi kan bara se på när hon brinner upp. :(

 

Vi beger oss till Gwenver med hårlocken som vi lovat att lämna tillbaka. Väl där hittar vi inte henne, men lämnar locken på samma ställe som Gwenver hämtade det och en lapp med ordet "Tack!" på. Kiri lämnar ett guldmynt som hon lägger på hårlocken.

 

Därefter blir det fest i älvbyn.

 

Tilijan frågar om hon får gå med i partyt. Aerulf, Mordek och Carric välkomnar henne, medans Kiri och Thoradin undrar vad hon kan bidra med för kompetenser.

 

--- Extended rest och en massa XP plus loot. ---

 

Guarian Shield -> Mordek

Elven cloak +2 -> Kiri byter sin Amulet of resistance +2 till Aerulf

Boots of striding -> Kiri

Living Sword -> Carric byter sitt Lightning Greatsword +2 till Thoradin






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users